Výstava Tichý: Žiju sám ve zdejších lesích/Vačkář: Intervence 2

Málokdo ví, že v Karlově ulici číslo 2 u Karlova mostu je možné v historické budově Colloredo-Mansfeldského paláce obdivovat umělecká díla pod záštitou Galerie hlavního města Prahy.


Samotná budova Colloredo-Mansfeldského paláce je skvostným vrcholně barokním dílem s pozdějšími úpravami ve stylu rokoka. Místo je to více než působivé, ne náhodou se v těchto prostorách natáčel legendární film Amadeus.


V paláci můžete během listopadu navštívit 2 výstavy: Žiju sám ve zdejších lesích Oldřicha Tichého a Intervence_2: První a poslední věci od Adama Vačkáře. Výstava Oldřicha Tichého pokračuje až do 15.2.2015.


Oldřich Tichý patří k výrazným postavám umělecké generace 80. let. Do svých obrazů promítá svérázný způsob chápaní reality a světa přírody; uprostřed sázavských lesů, kde tvoří, mu příroda poskytuje i z drobných detailů nekonečný zdroj inpirace.

 

20141116_113105_new

20141116_113755_new

 

Naproti tomu výstava Adama Vačkáře je zasvěcena kritice materialismu, nadbytku a s tím spojenému plýtvání a zaměřuje se na důležité věci v životě člověka a jejich pomíjivost. Historická budova paláce poskytuje Vačkáři zajímavé zázemí a kontrast současné tvorby s tehdejším hedonismem, právě květinová výzdoba a okázalá atmosféra místa slouží jako styčný prvek s dnesním světem. Vačkář si hraje se symbolem "nature morte" - symbol zátiší z barokní doby promítá i do současnosti. Na fotografiích zobrazuje živé a umělé květiny aranžované do kytic. Aby vyjádřil schizofrenii dnešní doby, snaží se dát k sobě protiklady. Návštěvník nepozná, která květina je živá a která je mrtvá, Vačkář tím naznačuje přetvářku současné doby, spotřebitelskou kulturu a umělé květiny reprezentují víru v perfektní image.


Při 3měsíčním pobytu v Maroku se Vačkář věnoval zdejšímu problému plýtvání a jeho koberec z plastových láhví sloužil k osvětě marocké populace. Problém plýtvání přenáší díky fotografiím marockých plastových lahví se zneklidňujícím poselstvím i do prostor paláce.


V kompozici Water Management (2014), kdy naplnil skleněné láhve vodou z pražských zdrojů (vodou z přírodního pramene, vodou z Vltavy a dešťovou vodou), nutí návštěvníka výstavy zamyslet se nad přírodními cykly, lokálním a globálním a principy ekologie.

 

IMG_3529_new